top

Αίτηση Εγγραφής

Όργανα Διοίκησης

Το περιοδικό μας

Το βιβλίο μας

Exclusive Deals

NewsLetter

Εισάγετε το e-mail σας για να συμπεριληφθείτε στην λίστα αλληλογραφίας μας

Σύνδεση

Eισάγετε το όνομα χρήστη και τον κωδικό σας για να υποβάλετε τα σχόλια σας

On Line

We have 28 guests and no members online

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ FRONTEX

Print Email

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ FRONTEX

 

Α) ΔΙΚΤΥΟ ΕΘΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ FRONTEX

Για τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών (K-M) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE) (FRONTEX), ο οποίος συστήθηκε το 2004 και εδρεύει στη Βαρσοβία της Πολωνίας, η παροχή εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου αποτελεί «παράγοντα κλειδί» στην ενίσχυση του δυναμικού των Κ-Μ που υπηρετεί τη στρατηγική του Οργανισμού. 

Η Μονάδα Εκπαίδευσης του FRONTEX ανιχνεύει σε συστηματική βάση εκπαιδευτικές ανάγκες που ανακύπτουν στα Κ-Μ και τις Συνδεδεμένες Χώρες Σένγκεν, και τις ικανοποιεί σχεδιάζοντας και υλοποιώντας κατάλληλες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Ενίοτε δε αξιολογεί και τα αποτελέσματα πραγματοποιηθεισών εκπαιδευτικών δράσεων. Για το σκοπό αυτό αφενός μεν παρέχονται διαρκώς εκπαιδεύσεις σε στελέχη φύλαξης των συνόρων επιφορτισμένων με διάφορα καθήκοντα (π.χ. στελέχη εναέριων-πλωτών μέσων, συνοδοί σκύλων, μέλη της ευρωπαϊκής δεξαμενής συνοριοφυλάκων, κ.λπ.) καθώς και εκπαιδεύσεις εκπαιδευτών αφετέρου δε συστήνονται και λειτουργούν ομάδες έργου εκπαιδευτικού περιεχομένου ή συμβούλια εμπειρογνωμόνων.

Κομβικό ρόλο στη διεκπεραίωση του εκπαιδευτικού έργου του FRONTEX διαδραματίζουν οι ορισθέντες από τα Κ-Μ και Συνδεδεμένες Χώρες Σένγκεν Εθνικοί Συντονιστές Εκπαίδευσης (National Training Coordinators). Εν λόγω στελέχη, τα οποία ανήκουν στην πλειοψηφία τους σε υπηρεσιακές μονάδες εκπαίδευσης ή (Αστυνομικές) Ακαδημίες των εθνικών οργανισμών με αρμοδιότητες φύλαξης των συνόρων, λειτουργούν ως «ενδιάμεσοι» μεταξύ της Μονάδας Εκπαίδευσης του FRONTEX και των φορέων τους εξυπηρετώντας την αμφίδρομη επικοινωνία.

Οι Εθνικοί Συντονιστές Εκπαίδευσης λαμβάνουν το σύνολο της αποστελλόμενης αλληλογραφίας από τη Μονάδα Εκπαίδευσης του FRONTEX και μεριμνούν για την κατάλληλη διανομή της στο εσωτερικό του Οργανισμού τους, αξιολογώντας το εκάστοτε έγγραφο σε σχέση με τις συνθήκες που επικρατούν στο φορέα τους, εισηγούμενοι στην ιεραρχία τους τις απαιτούμενες ενέργειες. Παράλληλα, μεριμνούν για τη διαβίβαση στην αρμόδια μονάδα του Οργανισμού αναγκών, ερωτημάτων, παραπόνων και προτάσεων βελτίωσης από την πλευρά του φορέα τους. 

Το Αρχηγείο Λιμενικού-Ελληνικής Ακτοφυλακής από τις αρχές του 2011, κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων, συμμετέχει ενεργά στο εν θέματι δίκτυο του FRONTEX, με τον ορισμό στελέχους υπηρετούντος στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, την Υποπλοίαρχο ΛΣ ΜΑΚΡΗ Μαρία και με αναπληρώτρια, όποτε απαιτήθηκε, την Ανθυπασπιστή ΛΣ ΑΒΡΑΑΜ Αναστασία από τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων.

 

 

Β) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ FRONTEX 

Για την υποστήριξη πληθώρας εκπαιδευτικών ζητημάτων (διαδικαστικών και άλλων), ο FRONTEX διαθέτει ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα με τίτλο “virtual aula”, η οποία πρόσφατα συγχωνεύθηκε με τη moodle, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και ηλεκτρονικής διενέργειας ερωτηματολογίων αξιολόγησης.

Εν λόγω πλατφόρμα αποτελεί κλειστό ιστότοπο με ελεγχόμενη πρόσβαση από εξουσιοδοτημένους χρήστες, στην οποία απεικονίζονται τα ακόλουθα:

α) γενικά στοιχεία των Κ-Μ, των Συνδεδεμένων Χωρών Σένγκεν και τρίτων χωρών,

β) γενικές πληροφορίες για τους φορείς διαχείρισης εξωτερικών συνόρων της  κάθε χώρας και τα συνοριακά σημεία διέλευσης,

γ) πληροφορίες για τις παραγωγικές σχολές  των φορέων των χωρών αυτών με συνοδευτικό σχετικό φωτογραφικό υλικό,

δ) πληροφορίες σχετικά με τη διεξαγωγή επικείμενων εκπαιδεύσεων ή  συναντήσεις ομάδων έργου που αφορούν σε εκπαιδευτικά θέματα,

ε) δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με αρμόδιους χειριστές του γραφείου εκπαίδευσης του Frontex .

Για κάθε φορέα υφίσταται ένας διαχειριστής και απλοί χρήστες. Ο διαχειριστής έχει τη δυνατότητα να καταχωρεί/αναρτά δεδομένα για λογαριασμό της χώρας ή του φορέα που εκπροσωπεί, ενώ οι απλοί χρήστες έχουν μόνο δυνατότητα θέασης χωρίς το δικαίωμα καταχώρισης, με εξαίρεση την περίπτωση καταχώρισης των λεπτομερειών ταξιδιού για συμμετοχή σε εκπαίδευση ή συνάντηση εκπαιδευτικού περιεχομένου. Επίσης, ο διαχειριστής επιτρέπει τη δυνατότητα πρόσβασης στους απλούς χρήστες. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων διαχειριστές είναι οι Εθνικοί Συντονιστές Εκπαίδευσης των διαφόρων οργανισμών. Οι σχετικές πληροφορίες για την Ελλάδα και το ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ έχουν αναρτηθεί από το 2013 με μέριμνα της Εθνικής Συντονίστριας Εκπαίδευσης. 

 

Γ) ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΑΔΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ

Το 2013 ο FRONTEX, μετά την ολοκλήρωση κατάρτισης του Ευρωπαϊκού Κλαδικού Πλαισίου Προσόντων για τη φύλαξη των συνόρων, προχώρησε στη σύσταση συμβουλίου εμπειρογνωμόνων, αποτελούμενου κυρίως από τους Εθνικούς Συντονιστές Εκπαίδευσης ή στελέχη που είχαν μετάσχει στην ομάδα κατάρτισης με σκοπό την παρακολούθηση εφαρμογής του σε εθνικό επίπεδο, την ανταλλαγή εμπειριών, πρακτικών και πληροφοριών επί του θέματος καθώς και την εισήγηση τυχόν αλλαγών σε μελλοντικό χρόνο, εφόσον απαιτηθεί.

Επισημαίνεται ότι ο όρος «κλαδικό πλαίσιο προσόντων» (ΚΠΠ) εκφράζει το «εργαλείο» για την κατηγοριοποίηση των προσόντων που αποκτώνται μέσα στο πλαίσιο μιας εργασιακής διαδρομής. Τα οφέλη από την ανάπτυξη και χρήση ΚΠΠ έγκεινται στον εντοπισμό αναγκών και την προσαρμογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης/κατάρτισης στις ανάγκες αυτές. Ειδικότερα, το πλαίσιο θέματος συνιστά ένα πλαίσιο μαθησιακών αποτελεσμάτων «υψηλού επιπέδου» που αντανακλούν όλο το φάσμα της μάθησης για όλες τις δραστηριότητες φύλαξης των συνόρων σε ολόκληρη την Ε.Ε. και περικλείει όλα τα επίπεδα προσόντων που αποκτώνται στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στελεχών με καθήκοντα φύλαξης των συνόρων. Εν λόγω πλαίσιο είναι σχεδιασμένο κατά τρόπο ώστε να αντιστοιχίζεται με τα επίπεδα 4, 5, 6 και 7 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, είναι συμβατό με τις διαδικασίες της Μπολόνιας και της Κοπεγχάγης και θα συσχετίσει τα διαφορετικά συστήματα και πλαίσια προσόντων των διαφόρων χωρών με ένα κοινό ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς.

Το Αρχηγείο Λιμενικού-Ελληνικής Ακτοφυλακής εκπροσωπείται από το 2013 στο ως άνω Συμβούλιο από την ορισθείσα Εθνική Συντονίστρια Εκπαίδευσης.

 

Δ) ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΟΥ (OE) ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ – ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΟΡΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΣΤΕΛΕΩΝ ΜΕ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΦΥΛΑΞΗΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ

Το Κοινό Αναλυτικό Πρόγραμμα Κορμού – Common Core Curriculum (CCC), ως επιταγή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Σεβίλλης (21-22/06/2002) , στο πλαίσιο του Σχεδίου για τη Διαχείριση των Εξωτερικών Συνόρων των Κρατών-Μελών (Κ-Μ) της ΕΕ, παρέχει κοινά πρότυπα για την εκπαίδευση των στελεχών φύλαξης των συνόρων εντός των Κ-Μ της ΕΕ, περιλαμβανομένης και της Νορβηγίας, Ισλανδίας και Ελβετίας. Το πρώτο CCC ήταν έτοιμο για εφαρμογή στις 15-06-2004 . Καθόσον η κατάρτιση ενός προγράμματος σπουδών ενέχει την ακόλουθη αέναη κυκλική διαδικασία: εφαρμογή – χρήση – αξιολόγηση – επικαιροποίηση, η πρώτη επικαιροποίηση του CCC ολοκληρώθηκε το 2007 και η δεύτερη το 2012, ενώ κατά τα έτη 2008-9 διενεργήθηκε η πρώτη πιλοτική αξιολόγηση αυτού . Το 2013 σχεδιάστηκε και υλοποιείται εντός του 2014 η αξιολόγηση μέσω καταρτισθέντος εργαλείου αξιολόγησης (ερωτηματολογίου ηλεκτρονικά διενεργούμενου με την υποστήριξη της ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας) του προσφάτως επικαιροποιηθέντος CCC.

Στις ομάδες έργου κατάρτισης-επικαιροποίησης-αξιολόγησης του CCC μετέχουν συνήθως οι ορισθέντες Εθνικοί Συντονιστές Εκπαίδευσης πλαισιωμένοι από κατάλληλους εμπειρογνώμονες επί διαφόρων θεματικών αντικειμένων, όπως για παράδειγμα καθηγητές εγκληματολογίας, ψυχολογίας, αγγλικής γλώσσας κ.ά.

Το Λιμενικό Σώμα, κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων, μετείχε για πρώτη φορά, διά της Εθνικής Συντονίστριας Εκπαίδευσης, στις περισσότερες εκ των συναντήσεων της υποομάδας έργου περί θαλασσίων συνόρων κατά την πρόσφατη επικαιροποίηση του CCC (2012) και ακολούθως στην ΟΕ περί αξιολόγησης αυτού. 

 

 

 

Ερώτηση: Δεδομένου ότι είστε το στέλεχος που για πρώτη φορά ορίστηκε να εκπροσωπεί το Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ στο δίκτυο Εθνικών Συντονιστών Εκπαίδευσης, τι έχετε να παρατηρήσετε από την έως σήμερα εμπειρία σας;

 

Απάντηση: ‘Οταν ξεκίνησε η ενασχόλησή μας με το εν λόγω δίκτυο αντιληφθήκαμε ότι η Ελλάδα μέχρι τότε απείχε ενώ συμμετείχε πλήθος άλλων χωρών-φορέων, ακόμα και πολύ μικρών σε έκταση ή πληθυσμό (λ.χ. ΠΓΔΜ). Δε θα ξεχάσω ποτέ με πόση έκπληξη με αντιμετώπισαν οι υπόλοιποι συμμετέχοντες κατά την πρώτη συνάντηση!

Είναι αλήθεια ότι η ενεργής εμπλοκή της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης στο εν λόγω δίκτυο έχει αυξήσει σημαντικά το βαθμό κατανόησης των προσφερόμενων από πλευράς FRONTEX δυνατοτήτων και έχει συντελέσει στη μεγαλύτερη αξιοποίηση των εκάστοτε παρουσιαζόμενων εκπαιδευτικών ευκαιριών. Ωστόσο, η ενασχόληση αυτή συνεπάγεται, όπως είναι φυσικό, επαύξηση του όγκου εργασίας για διάφορες Διευθύνσεις, πρωτίστως για τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η συμμετοχή προσωπικού ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ στις διάφορες εκπαιδεύσεις του FRONTEX ή ομάδες έργου εκπαιδευτικού περιεχομένου προσδίδει στα στελέχη μας γνώσεις και δεξιότητες που δύνανται να μεταφερθούν και σε άλλα πεδία εργασίας/ενασχόλησης εντός του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.

Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι παρά τις όποιες δυσκολίες, οι οποίες είναι απόλυτα κατανοητές και σεβαστές (π.χ. τεράστιος φόρτος εργασίας σε συνδυασμό με οικογενειακές υποχρεώσεις και αδυναμία προπληρωμής προ έναρξης εκπαίδευσης) δε θα πρέπει να αμελείται η εκπροσώπησή μας σε επιτροπές εμπειρογνωμόνων όπου τίθενται οι βάσεις για τη μετέπειτα πορεία-εξέλιξη ορισμένων θεμάτων εκπαιδευτικής φύσεως. Για παράδειγμα, η μη συμμετοχή του φορέα μας σε επιτροπή κατάρτισης ενός αναλυτικού προγράμματος ή προγράμματος σπουδών (λ.χ. για στελέχη εναερίων μέσων ή συνοδούς σκύλων, κ.ά.) εκμηδενίζει τη δυνατότητα παρέμβασής μας κατά τη φάση διαμόρφωσης με ενδεχόμενο αποτέλεσμα να καλούμαστε στο μέλλον να εφαρμόσουμε κάτι το οποίο έχει αποφασιστεί από άλλες χώρες και φορείς χωρίς τη δική μας συμβολή και για το οποίο ενδέχεται να έχουμε αντιρρήσεις ή επιφυλάξεις.

 

 

 

 

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Υποπλοίαρχος ΛΣ ΜΑΚΡΗ Μαρία –αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών- αποφοίτησε από το Τμήμα Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος το 2003. ‘Εχει υπηρετήσει στο Κ.Λ. Πειραιά, στο Κ.Λ. Χίου και ως Γραμματέας στην Α’ Επιτροπή Προμηθειών.

            Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (με διάκριση) από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου στο αντικείμενο της «Διαχείρισης ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού». Εν λόγω μεταπτυχιακές σπουδές πραγματοποιήθηκαν με χορήγηση υπηρεσιακής εκπαιδευτικής άδειας και λήψη υποτροφίας από το ‘Ιδρυμα Ευγενίδη. Μετά το πέρας των μεταπτυχιακών σπουδών τοποθετήθηκε στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, όπου υπηρετεί μέχρι σήμερα. Από το 2011 έχει αναλάβει καθήκοντα Τμηματάρχη Μετεκπαίδευσης.

            Αποτελεί μέλος της Επιστημονικής ‘Ενωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Είναι ακόμα πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων μέσω ΕΚΔΔΑ/ΙΝΕΠ, πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ΕΚΔΔΑ/ΙΝΕΠ) και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σχετικά με την ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών, την αξιολόγηση/αποτίμηση της αποτελεσματικότητας της παρασχεθείσας εκπαίδευσης καθώς και με τη μεθοδολογία διδασκαλίας της αγγλικής ως ξένης γλώσσας.

 


bottom
11